Pruting på biler

Jeg har så langt prutet på 3 biler, 1 brukt og 2 nye. Alle hos merkeforhandlere. Jeg har erfart at pruting er gøy, spennende og ikke minst, veldig besparende. Det gjelder å ha strategien klar, poker ansikt og en liten dose skuespill.

Første bilen jeg prutet på, var en brukt Avensis i 2009, etterfulgt av en ny Avensis i 2013, og nå nylig en ny Passat GTE i 2017. For hver gang, vokser erfaringen og strategien spisses. Jeg vil med denne bloggen legge ut alt jeg har lært.

Egentlig gikk vi for en V90 T8 men ventelista strakk seg inn i neste år, og med overhengende fare for kraftig avgiftsøkning ved års skille til 2018, ble denne valgt bort. Det samme gjaldt XC60 T8. Passat GTE var neste på lista, denne gangen.

 

Jeg vil dele pruting av bil opp i 4 faser:

  • Pruting på innbyttebil
  • Inngående tilbud
  • Hovedpruting
  • Avslutning, muntlige avtaler etter de skriftlige

 

Pruting på innbyttebil

Uansett om du har siktet deg ut en bil, er det viktig å anskaffe priser på din nåværende bil hos flere forhandlere. De vil gjerne overgå hverandre, og den kjipeste vil i nesten alle tilfeller tilby samme pris som den beste tilbyder. Det er da snakk om innbyttepris FØR taksering, og det løses enkelt med å sende en skriftlig forespørsel via e-mail. I mitt tilfelle, varierte innbytteprisen før taksering på mellom 170 000 og 195 000 kr for den gamle bilen. Da den ene forhandleren som tilbydde 170 000 ble orientert om konkurrentens tilbudet på 195 000, fortalte selger at de alltid tilbyr det samme som konkurrenten, hvis konkurrenten tilbyr mer.  I mitt siste tilfelle, var avviket på hele 25 000 kr.

Inngående tilbud

Man får alltid et prisavslag på det første tilbudet uten å spørre, før en har tenkt pruting. Det er nok et psykologisk spill for å få kjøper til å tro at den er ferdig pruta, eller at pruting ikke er mulig. Stuntet er likevel godt innkalkulert i prisen.

Hovedpruting

Dette er den mest tidkrevende, mest spennende og «mest å hente» delen av bilkjøpet. Her er det essensielt at man alltid skal la selger forstå at selger er i konkurranse med en annen forretning.

Caset vi gikk inn på var Passat GTE mot Outlander PHEV. Jeg prøvde å få min samboer inn i rollen som Volkswagen motstander (det var ikke så enkelt siden hun etter hvert ble begeistret for Passaten). Etter at vi fikk sett på Outlander PHEV hos forhandler, gikk det opp for meg at caset var håpløst. Passaten overgikk Outlander på absolutt alle områder foruten om SUV kategorien. Outlander var håpløst en eller flere divisjoner under Passat, og det viste nok Passat selgeren. Skuffelsen var stor, så vi måtte endre case. Nå ble det Passat GTE mot V90 (likevel). Vi prøvekjørte V90 D(5?). Det var som antatt, et flaggskip uten sidestykke, og jeg antar at T8 ligger i divisjonen over GTE. Dette var et case. Her er det viktig at selger av det merket vi egentlig skal ha, må vite at vi prøvekjører andre bilmerker. Så jeg ringte og fortalte han at vi skulle prøvekjøre V90 og at jeg skulle ta kontakt etterpå. Vi kjørte til og med fordi Volkswagen sine glassvegger med V90’en 🙂

Når vi er ferdig med å prøvekjøre konkurrentens bil, er det viktig å la selgeren for den bilen vi skal ha, tro at han mister kunden sin. Det gjaldt å finne svakheter med Passat GTE i forhold til V90. Jeg hang meg opp i HUD. V90 sin HUD er plassert som en folie på frontruta, den var faktisk fantastisk bra. I Volkswagen sine biler, er den plassert som en add-on (Mercedes style) plate som stikker opp av dashbordet. Det ser stygt ut. Det ser etter-montert ut. Jeg frontet det og slaktet Passaten, noe i meste lager og jeg var litt redd for å overdramatisere. Det ble åpenlagt at vi hadde positive opplevelser med prøvekjøringen av V90.

Med litt hjelp av min samboer fikk vi selger til å skjønne at Passaten hadde blitt et «andre valg». Det eneste som kunne redde salget nå, var prisjusteringen. Og prisjustering ble det, mye mer enn forventet, mer enn jeg trudde var mulig.

Det må også nevnes at i 2017 er Passat GTE kjøpers marked mens V90/XC60 – T8 er selgers market. Det er fordi Passat GTE ble tilgjengelig for levering for det norske markedet i 2016, og de fleste entusiastene har fått sine biler. For Volkswagen sin del, gjelder det å holde fabrikkene i gang.  Hos Volvo, er ventelistene så lange av konsernet har gjort et styrevedtak om å ikke gi rabatter på f.eks XC60 T8. Her hjelper det ikke å prute. Men om noen år er nok rollene snudd på hode, og markedet blir mettet på XC60T8 og V90T8.

 

Avslutning, muntlige avtaler etter de skriftlige

Når du har pennen for hånden og alt er «landet» men ikke enda underskrevet, er dette det naturlige punktet å få med det lille ekstra. Jeg har erfaring at med å si «Det følger vel med…. X?»

Der X kan være:

  • Gummimatte til bagasjerom (verdi ca. 1500)
  • Full tank (verdi ca. 500 kr, alle biler blir, om ikke avtalt annet, levert med 15-20% tank)
  • Gratis montering av utstyr (verdi ca. 3500, men for selger som tar selvkost blir det betydelig mindre)
  • «Glemt» ekstrautstyr som kjøper bare «forventer»
    • Eksempel helt nye Continental dekk (sommer og vinter, bruktbilkjøp)

Resultat er at selger har lett for å si ja. Den muntlige avtalen har alltid blitt holdt slik jeg husker det.

 

 

Blogglistenhits

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *