Finansieringsalternativer for nye XC60

Volvo lanserte nylig XC60 på ny plattform. Jeg ser her på 2 finansieringsalternativer. Billån med Skandiabanken og privatleasing med Nordnet. Har også sett på når det er økonomisk forsvarlig å kvitte seg med gammel bil.

Behov for nybilkjøp – et økonomisk perspektiv

Klipp fra E24.no

Min «gamle» Toyota Avensis har gått 71 000 km og må snart selges. Grunnen til det er at statistikken viser at verkstedkostnader som følge av slitasje, vil overstige verditapet til en nybil. Kort sagt, det koster mer å vedlikeholde en eldre bil, enn å ta verditapet på en nyere bil. Statistikken viser (ifølge Bilprovningen i Sverige og DinePenger) at krysningspunktet er ca. 100 000 km. Jeg leste tidligere at NAF kom til samme konklusjon, men jeg fant ikke linken. Vel og merke, dette er et gjennomsnitt og det eksisterer selvfølgelig biler som kan gå 150 000 for den treffer dette krysningspunktet for kostnad vs. verditap. Ergo Avensisen må ut innen 1 år og behov for ny bil er oppstått.

Bildet til høyre er hentet fra e24 linken nedenfor, og viser at kostnadene stiger betraktelig etter ca. 100 000 km.

Referanser:

http://e24.no/bil/bil-og-trafikk/selg-bilen-foer-100-000-km/10097430

http://www.tv2.no/a/6079187/

 

Bilvalget

I forhold til å kutte drivstoffkostnader og høste bomringerabatter, har jeg tidligere plukket ut Passat GTE som en vinner over den noe eldre V60 TwinEngine i et familieperspektiv (http://www.espensblogg.no/2017/02/22/familiebiler-for-bompenger/). Siden den gangen har jeg blitt medlem i en lukket Facebook gruppe ‘VW Passat GTE Norge’ og der fikk jeg en serie med sjokkerende nyheter. Kan ikke klage på entusiasmen, men bilproblemene denne gjengen har, gir meg minner tilbake til min gamle Renault. Bilen minner meg om den første bruktbilen jeg og min samboer kjøpte i lag i 2006. En Renault Laguna, en dritfin bil men likevel en ordentlig møkkabil, en mandagsbil. Ikke bare eliminerte den all tillit til bilmerket, men den har siden alltid vært negativ og vil trolig alltid være negativ. Som en direkte årsak til det har vi alltid hatt Toyota siden. Når det gjelder Passat GTE så har den mange mangler, alt ifra lakk som flasser av (flere med dette problemet) til software-problemer som Volkswagen tilsynelatende ikke gidder å fikse. På toppen av dette har det nylig vært en dødsulykke i Lavangsdalen som involverte en Passat og en Corolla, noe som gjør at jeg fokuserer mer på sikkerhet enn før. Passat GTE er dermed utelukket.

Men så lanserer Volvo en ny bil på nytt plattform. Siden de allerede hadde avviklet 60 og 70 serier, har de vært så genial og kalt den nye bilen 60, dvs. XC60. Den er plug-in (T8) som lar meg kutte drivstoffkostnaden med over 1000 kr mnd., og gir meg rabatter i bomringen. Kronjuvelen er at den er verdens sikreste familiebil i sin klasse, både før en kollisjon (preventiv) og under en kollisjon. XC60 ser ut til å være tingen. Bilen er relativ dyr (kr 690 000) men kan finansieres på forskjellige måter. Jeg går igjennom 2 av dem.

 

Tradisjonell finansiering

Bilkjøpere er som flokkdyr, vi springer til banken og tar opp billån og brenner penger. I mitt eksempel legger jeg 300 000 kr i egenkapital til grunn. XC60 T8 er priset til 690 000 kroner. Dette gir 43 % egenkapital. Et ganske vanlig case.

Skandiabanken

Siden bilen er plugin, velger jeg et grønt billån i Skandiabanken. 7 år nedbetaling gir 5400 kr i måneden. Dette gir en rente på kr 161 335. Dvs en totalkostnad på kr 851 335. I tillegg kommer et verdifall på kr 427 992 (verdifallet er hentet fra Rødboka AS som alle bruktbilforhandlere forholder seg til).

Se http://www.smartepenger.no/bilokonomi/2230-bilkostnader-verdifall.

Restverdien etter 7 år er en sur svie. Det er ikke for ingen ting at bilkjøp er en ulønnsom investering. I tillegg kommer en serie verksted reparasjoner som følge av slitasje.

 

Alternativ finansiering

Alternativet er som tidligere (http://www.espensblogg.no/2017/02/20/privatlease/) å sette egenkapitalen i fond og belåne den med et avdragsfritt lån til 1,7 % effektiv rente. Belåningen blir brukt til å betale innskudd til leasing. I mitt eksempel lar jeg innskuddet være kr 80 000 + månedlige kostnader identisk med rente og avdrag i det tradisjonelle eksemplet, altså kr 5400.

48 mnd leasing med kr 300 000 som finansierer innskuddet på kr 80 000.

 

Eksemplet forutsetter 10 % årlig avkastning, det er godt under halvparten av hva de norske fondene har prestert de siste 5-10 årene. Etter at avkastningen er solgt for å dekke innskudd og skatt (32 %), har egenkapitalen vokst til kr 326 264. I motsetning til billån som brenner penger, har egenkapitalen faktisk vokst de 4 første årene.

Oppsummering

Jeg har lært at jeg må bytte ut bilen ved omtrent 100 000 km, og at Volvo har de sikreste bilene i verden. Jeg har mulighet til å skaffe en XC60 plug-in uten å bruke opp egenkapitalen via alternativ finansiering. En plug-in gir meg mulighet til å kutte drivstoffkostnader og oppnå rabatter i bomringen. Egenkapitalen vokser selv med belåning og rentekostnaden er under 200 kr pr mnd på innskuddet (1,7% effektiv rente), det tilsvarer bare 37 % av Skandiabankens lånerente (4,55% effektiv rente) => Slå den, Skandiabanken!

 

Blogglistenhits

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *